Büyükada’da İETT’nin bayram arifesinde seferlere başlaması üzerine ada sakinleri tepki gösterdi. Durumu protesto edenlere polis müdahale etti ve bazı adalılar gözaltına alındı. Peki kim haklı? Adalılar ne istiyor, İBB ne diyor? İşte adalardaki minibüs krizine ilişkin 10 soru ve 10 cevap…
İETT NEDEN ADALAR’DA?
İBB’nin konuya ilişkin açıklamasında “Adalar İlçesi, İstanbul’un diğer 38 ilçesi gibi İstanbulluların ikamet ettiği, yaz aylarında günlük nüfusu 60 bini aşan bir ilçedir. İBB ve İETT diğer tüm ilçelerde olduğu gibi Adalar İlçesi’nde toplu taşıma dahil olmak üzere tüm yerel yönetim hizmetini sağlamak durumundadır.” deniliyor.
ATLI FAYTONLAR NE ZAMAN KALKTI
Çevreye yaydığı kirlilik, çok yüksek ve standart olmayan ücretle taşımacılık yapılması, atlara uygulanan şiddet ve kötü muamele sebebiyle İstanbul Büyükşehir Belediyesi Meclisi’nin 16 Ocak 2020 tarihli kararı ile iptal edilmiştir.
İETT HANGİ ARAÇLARLA HİZMET VERİYORDU
UKOME’nin 6 Şubat 2020 tarihli kararına istinaden İETT, Adalar İlçesi’nde tüm Ada halkının toplu ulaşım hizmetinin sağlanması amacıyla 40 adet 13 kişilik, elektrikli, L sınıfı tescilsiz araç ile toplu taşıma faaliyetlerini sürdürmekteydi.
YENİ ARAÇLARA NEDEN GEÇİLDİ
Mevcut 13 kişilik, elektrikli, L sınıfı tescilsiz araçların UKOME tarafından verilen kulanım izin süresinin 30 Nisan 2024 tarihinde sona erdiği belirtilerek tartışma yaratan minibüslerin kullanıma geçilmesi istendi. İBB minibüsleri “Yine elektrikli, sessiz ve çevreci olan ancak ilgili mevzuat gereği M sınıfı ve tescilli olması” bakımından savunurken, adalılar açıklamasında şu ifadeleri kullanıyor:
“Azman minibüslerin kapladıkları hacim, Adabüslerin kapladıkları hacimin 3 katıdır. Hem genişlikleri hem de yüksekliklikleri Ada yolları için çok büyük. Bu şekilde Adalar’a olan arzı artırmak, yolları genişleterek, yol kenarındaki ağaçları keserek bu tip faaliyetlerle İstanbul’dan Adalar’a gelişleri artırmak Adalar’ı tamamen bitirir.”
YENİ ARAÇLAR HANGİ MARKA
İETT tarafından yapılan açıklamada, T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile Sanayi İşbirliği Projesi kapsamında ASELSAN ve KARSAN’ın ortak üretimi olan lisanslı, elektrikli, güvenlik donanımlarına sahip araçların alındığı belirtildi.
YENİ ARAÇLARIN ÖZELLİKLERİ NEDİR?
Hizmete alınan yeni, M sınıfıi lisanslı araçlar;
– Sıfır emisyonlu,
– % 100 elektrikli,
– Engelli erişimine uygun,
– Sessiz,
– Tek şarj ile 150 km menzile sahip olan ve ilave şarja ihtiyaç duymadan Büyükada’da 21 tur hizmet verebilen,
– 12 kişilik oturma kapasitesine sahip,
– Yeni nesil güvenli ulaşım sistemlerine sahip araçlar…
BU ARAÇLAR SADECE TÜRKİYE’DE Mİ KULLANILIYOR ?
Söz knusu araçlar; Fransa, Almanya, İtalya, İsviçre, Polonya, Hırvatistan, Japonya, Portekiz, Romanya, İspanya, ABD ve Kanada’da kullanılmaktadır.
ADA HALKI NE İSTİYOR ?
Ada halkı Adalar İlçesi’nde toplu taşıma faaliyetinin olmaması gerektiğini, Adalar’da ulaşımın yürüme ile sağlanabileceğini savunmaktadır. Bir kısmı ise kullanım izin süresi dolan elektrikli araçların devam etmesini, yeni gelen minibüslerin boyutunun daha büyük olduğu gerekçesiyle yeni araçları istemediğini ifade ediyor.
Minibüslerin daha önce kullanılan Adabüslerin kapladıkları hacimin 3 katı olduğunu belirten adalılar, yeni araçları hem genişlikleri hem de yüksekliklikleri nedeniyle Ada yolları için çok büyük buluyor.
Adalılar konuya ilişkin açıklamalarında şu ifadelere yer veriyor:
“Adalarımız bütünüyle doğal sit alanıdır ve Ada yolları, yaya yolu olarak tanımlanmıştır. 2020 yılında kadar toplu ulaşım zaten yoktu, faytonlu ulaşım vardı, o da talebe bağlıydı. Adalar zaten kontrolsüz ve sınırsız sayıda sayısız insanın günübirlik ziyaret ettiği bir yer.
Bu minibüslerle birlikte tamamen her türlü kirliliği Adalara bırakıp geri dönecekleri bir yer haline gelecek. Bu şekilde Adalar’a olan arzı artırmak, yolları genişleterek, yol kenarındaki ağaçları keserek bu tip faaliyetlerle İstanbul’dan Adalar’a gelişleri artırmak Adalar’ı tamamen bitirir.”
ADALAR’DA TOPLU ULAŞIM HİZMETİNİN SAĞLANMAMASI MÜMKÜN MÜ?
İBB konuya ilişkin açıklamasında bu soruya şöyle yanıt veriyor:
“Adalar İlçesi’nde toplu ulaşım hizmetinin verilmemesi, yasal olarak mümkün olmadığı gibi gerek Adalar’da yaşayan farklı yaş ve farklı sağlık durumdaki insanların hastane – okul – mezarlık – sahil gibi istedikleri yere ulaşımlarının sağlanabilmesi açısından zaruriyettir.
16 km2 alana sahip olan Adalar İlçesinde, yaz ve kış gibi yılın farklı mevsimlerinde ulaşım tamamen yaya olarak sağlanamayacağı gibi resmi tatil günlerinde ve hafta sonlarında nüfusu 60 bini aşan Adalar’a gelen turistlerin de ulaşımının sağlanması gerekmektedir.”
İETT ADALARDA KAR EDİYOR MU?
İETT’nin gelirlerinin, giderlerini karşılama oranının % 35 seviyesinde olduğunu belirten İBB, toplu ulaşım maliyetinin İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından sübvanse edildiğini ifade ediyor.